PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL PADA KETERAMPILAN MENULIS PEMELAJAR BIPA

APPLICATION OF AUDIO VISUAL LEARNING MEDIA ON THE WRITING SKILLS OF BIPA LEARNERS

  • Rahmatyana Azizatu Nisa Universitas Negeri Malang
  • Helmi Muzaki Universitas Negeri Malang

Abstract

Writing skill is the most difficult language skill to be mastered by BIPA learners. One of the efforts to reduce these difficulties is by choosing effective and interesting learning media. This research was written to describe the use of audio-visual media in learning to write BIPA learners. The research method chosen is descriptive-qualitative and uses the type of library research to find data about the use of audio-visual media. Based on the data obtained, audio-visual media is considered effective to use in writing skills because this media is not only in the form of writing or sound but also equipped with images that can provide a real picture of the material being studied by BIPA learners. Broadly speaking, the steps of applying audio-visual learning media are divided into three stages, namely preparation, implementation, and evaluation.

References

Aini, N., & Maulidah, T. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Menulis Teks Puisi Siswa Kelas X di SMA Manggala Sakti. Education & Learning, 1(2), 1-5.
Arifin, M. B., & Wardani, Y. A. (2020). Pengembangan Media Audio Visual Menggunakan Contextual Teaching and Learning (CTL) dalam Pembelajaran Menulis Paragraf Narasi pada Siswa Kelas VII SMP. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(4), 373-384.
Bastian, N. R., Andayani, A., & Suyitno, S. (2019). Media Audio Visual sebagai Alat Memperlancar Kemampuan Menyimak Peserta Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). In Prosiding Seminar Nasional “Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Revolusi Industri 4.0” (pp. 195-199).
Bogdan, Robert dan Steven Taylor. (1992). Pengantar Metode Kualitatif. Surabaya: Usaha Nasional.
DP, P. S. O., Rukajat, A., & Arifin, Z. (2021). Pemanfaatan Media Audio Visual dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Al-Qur’an. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2046-2056.
Faishol, R., & Mashuri, I. (2021). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa Kelas 2 MI Tarbiyatus Sibyan Srono. INCARE, International Journal of Educational Resources, 1(6), 523-540.
Fujiyanto, A., Jayadinata, A. K., & Kurnia, D. (2016). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Antarmakhluk Hidup. Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Antarmakhluk Hidup, 1(1), 841–850.
Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh pembelajaran menggunakan media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104-1113.
Moleong, Lexy J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nurgiyantoro, B. (2001). Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE.
Pavlovich, A. E., & Marina, V. (2015). Use of Audiovisual Texts In University Education Process. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(1S2), 31–35.
Putra, Y. S., Purnomo, M. E., & Mukmin, S. (2022). Pengembangan Media Audio Visual untuk Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 198-210.
Rahmawati, I. S. (2022). Penerapan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi. Diglosia: Jurnal Pendidikan, Kebahasaan, dan Kesusastraan Indonesia, 6(1), 320-326.
Riyanti, A. (2019). Pemanfaatan Audiovisual Bermuatan Budaya sebagai Media Pembelajaran BIPA. Konferensi Internasional Pengajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (KIPBIPA), 150-161.
Samiyatun, S. (2022). Penerapan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Pada Kelas VII. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 3(1), 45-54.
Shanti, S. (2021). Pemanfaatan Media Audio Visual untuk Pemerolehan Belajar Retensi Teks Naratif dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Bengkayang. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(10), 1763-1774.
Sumantri, M. S. (2016). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Suyitno, I. (2014). Pengembangan bahan ajar Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing (BIPA) berdasarkan hasil analisis kebutuhan belajar. Wacana, Journal of the Humanities of Indonesia, 9(1).
Tarigan, Henry Guntur. (2004). Teknik Pengajaran Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.
Published
2024-10-24
How to Cite
Nisa, R., & Muzaki, H. (2024). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL PADA KETERAMPILAN MENULIS PEMELAJAR BIPA. ESTETIKA: JURNAL PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA, 6(1), 22-30. https://doi.org/https://doi.org/10.36379/estetika.v6i1.459
Section
Articles