REPRESENTASI KARAKTER BELA NEGARA DALAM SERAT TRIPAMA SEBAGAI SARANA PENDIDIKAN KARAKTER KEPADA SISWA

  • Bagus Wahyu Setyawan Institut Agama Islam Negeri Tulungagung
  • Rahmawati Mulyaningtyas
  • Muhammad Rohmadi
Keywords: National spirit character, Serat Tripama, character education, deconstruction of literature, Javanese literature

Abstract

Javanese literature is a product from ideas of author and Javanese poet which contain a great value. Many kind of Javanese literature has created from author and being a phenomenal works because contain morality values. One of phenomenal Javanese literature is Serat Tripama from KGPAA Mangkunegara IV. Serat Tripama tell us about three characters of wayang, that are Suwanda, Kumbakarna, and Karna. When we look moredeeper into Serat Tripama, there are contain good messages about nationalism values, it can look in depiction of three characters who was talking about. Serat Tripama can use to be a means to introducting national spirit characters for young generation. That way is related with the last condition, when many young generation having less of sense of belonging with their nation. Therefore, this way can use to introduction the Javanese literature works to the young generations, because in this globalization era most of our young generation preference like to learn the other works from the other culture than knowing and learning about their own culture, in this context is Javanese literature

References

Ghofur, A. (2014). Analisis Dekonstruksi Tokoh Takeshi Dan Mitsusaburo Dalam Novel Silent Cry Karya Kenzaburo Oe Perspektif Jacques Derrida. OKARA: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 8(1), 57–76.
Hadinoto, S., & Lestari, W. (2015). Nilai Kepahlawanan Peran Tokoh Sumantri dalam Lakon Mahawira Sumantri Wayang Orang Ngesti Pandawa Semarang. Journal of Educational Research and Evaluation, 4(1).
Hendri, D. (2008). Serat Tripama: Tuntunan Abdi Negara. Yogyakarta: Pilar Media.
Lickona, T. (2013). Educating for Character. Jakarta: Bumi Aksara.
Mashuri, M. (2013). Dekonstruksi Wayang dalam Novel Durga Umayi. Jurnal POETIKA, 1(1).
Nihayah, S., & Adi, A. S. (2014). Penanaman Nasionalisme Pada Siswa Madrasah Aliyah Negeri 1 Bojonegoro Di Tengah Arus Globalisasi. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 3(2), 829–845.
Rahardian, E. (2018). Menilik Caca Pandang Masyarakat Jawa Tentang Emosi Melalui Metafora. Kandai, 14(1), 1.
Ratna, Nyoman Kutha. (2012). Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra: dari Strukturalisme hingga Postrukturalisme Perspektif Wacana Naratif. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.
Respati, A. R. (2018). Dekonstruksi Cerpen Pilihan KOMPAS Tahun 2013 “Klub Solidaritas Suami Hilang”: Perspektif Jacques Derrida. Sintesis, 12(1), 49–56.
Setyawan, B. W. (2019). Metode Pembelajaran Berbasis Budaya Jawa Dalam Rangka Menyukseskan Pendidikan Multikultural Di Era Revolusi Industri 4.0. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 4(3), 1-12.
Setyawan, B. W. (2020). Environment Preserving Character on Wayang Story Dewa Ruci: an Ecological Literature Study. Jurnal Kata: Penelitian tentang Ilmu Bahasa dan Sastra, 4(1), 122-132.
Setyawan, B. W., & Saddhono, K. (2018). Nationalism Spirit of Kumbakarna Figure in Serat Tripama: an Deconstruction Literature Analysis. In Proceeding of the International Conference Tri Matra.
Setyawati, I. I. S. (2020). Dekonstruksi Tokoh Dalam Novel Sitayana Karya Cok Sawitri (Kajian Dekonstruksi Jaques Derrida). BAPALA, 7(1).
Sugara, H. (2019). Kajian Dekonstruksi Karakterisasi Tokoh Rahwana dalam Novel Ramayana Karya Sunardi DM Kaitannya dengan Pendidikan Karakter dan Nilai Budaya. Bahasa: Jurnal Keilmuan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 71–85.
Sugiman, A. M. R. (2017). Penanaman Nilai-nilai Nasionalisme dan Patriotisme melalui Materi Sikap Semangat Kebangsaan dan Patriotisme dalam Kehidupan Bermasyarakat, Berbangsa dan Bernegara pada Pembelajaran Pkn di SMAN 1 Pundong. Academy of Education Journal, 8(2), 174–199.
Supriyono, P. S., & Sutono, A. (2014). Identifikasi Nilai-nilai Keutamaan dalam Serat Tripama sebagai Bentuk Pengembangan Pendidikan Karakter Berbasis Budaya. CIVIS, 4(2/Juli).
Utorowati, S., Sukristanto, S., & Israhayu, E. S. (2019). Transformasi Karakter Tokoh Wayang dalam Serat Tripama Karya Mangkuagara IV. Prosiding Seminar Nasional LPPM UMP, 248–254.
Wardhani, N. W., & Muhadjir, N. (2017). Pendidikan Karakter Dalam Serat Tripama Karya Mangkunegara IV. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 5(2), 187–198.
Widyastuti, S. H. (2014). Kepribadian Wanita Jawa dalam Serat Suluk Residriya dan Serat Wulang Putri Karya Paku Buwono IX. Litera, 13(1).
Yolanda, Y., Widayati, E. S., & Husniah, F. (2018). Nilai Karakter Bangsa dalam Serat Bratayuda Saduran Karel Fredrik Winter. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 11(1), 88–99.
Published
2021-09-10
How to Cite
Setyawan, B., Mulyaningtyas, R., & Rohmadi, M. (2021). REPRESENTASI KARAKTER BELA NEGARA DALAM SERAT TRIPAMA SEBAGAI SARANA PENDIDIKAN KARAKTER KEPADA SISWA. ESTETIKA: JURNAL PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA, 3(1), 1-11. https://doi.org/https://doi.org/10.36379/estetika.v3i1.147
Section
Articles